Visie op de brancheDe onderwijssector is de afgelopen jaren sterk veranderd. De eisen vanuit de maatschappij zijn zwaarder geworden en ook de leerling-populatie is veranderd. De doordecentralisatie van de beleidstaak vanuit de overheid, de invoering van lumpsumfinanciering, meer marktwerking en schaalvergroting heeft de taak van de onderwijsbestuurder een stuk complexer gemaakt.Een school is een maatschappelijke onderneming geworden. Scholen staan voor steeds complexere vraagstukken, die ze steeds minder alleen kunnen oplossen hetgeen resulteert in schaalvergroting of samenwerkingsverbanden. Meer dan voorheen wordt hierdoor van zowel bestuur als management, naast leiderschap, ook ondernemerschap verwacht. Al deze ontwikkelingen en de daarmee gepaard gaande problematiek, vergen ons inziens een nieuwe aansturing. Het besturen van een school als maatschappelijke onderneming is tegenwoordig een nieuw vak wat bestaat uit een combinatie van bedrijfskunde, bestuurskunde en onderwijskunde. Deze combinatie moet leiden tot een goede uitvoering van de maatschappelijke taak (kernproces) efficiënte bedrijfsvoering en een goede relatie met en verankering bij subsidieverschaffers en overige stakeholders. Het bureau voor Onderwijsmanagement stelt zich tot doel om mede invulling te geven aan dit nieuwe vak. Door inbreng van met name de bedrijfskundige component, relaties met de wetenschap en door ontsluiting van ‘best practices’, opgedaan door interim-managers en adviseurs. |
"Onderwijsbestuur: een ander vak, een andere invulling." |
||
a Egelantierstraat 42c, 1214 EE Hilversum - t +31 356 835 417 - f +31 356 859 296 - e info@bureauvom.nl |